Domov pro seniory Koutkova – Kubešova Třebíč, Koutkova 302, Třebíč 674 01 (dále jen „správce“), tímto v souladu s přímo aplikovatelným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a zákonem č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů, sděluje subjektům osobních údajů níže uvedené informace.
Účelem tohoto dokumentu je poskytnout všem subjektům údajů informace, jaké údaje Domov pro seniory Koutkova – Kubešova Třebíč shromažďuje, k jakým účelům, jakým způsobem osobní informace zpracovává a jak zajišťuje jejich ochranu.
Subjekt údajů může kontaktovat Domov pro seniory Koutkova – Kubešova Třebíč prostřednictvím jeho podatelny a to buď písemně na výše uvedené adrese jeho sídla či elektronicky epodatelna.dpstrebic@gmail.com nebo datovou schránkou, ID datové schránky: yh5pe7i nebo kontaktovat pověřence osobních údajů e-mail: poverenec@pkvysocina.cz
Zpracování probíhá na základě objednávky služeb či smlouvy o dílo a právních předpisů v oblasti poskytování finanční podpory z Evropské Unie.
V tomto případě probíhá zpracování na základě platně a účinně uzavřených smluv, právních předpisů v oblasti veřejných zakázek, příp. podmínek obsažených v rozhodnutí o poskytnutí dotace či veřejnoprávní smlouvě, jimiž byla správci poskytnuta dotace na financování výdajů z těchto smluv.
V případě žádostí o poskytnutí informací je právním titulem zpracování zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. V případě stížností § 175 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Právním titulem zpracování je zejména zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, příp. další právní předpisy v oblasti personální, mzdové a dotační. Není-li žádný takový předpis, příp. pracovní smlouva či dohoda, pak informovaný, výslovný, konkrétní a svobodný souhlas subjektu údajů.
Získané informace používáme k efektivnímu spravování webových stránek, k získávání informací o chování uživatelů na webových stránkách, k analýze trendů a shromažďování demografických dat o našich uživatelích jako celku.
Právním titulem pro zpracování je plnění právní povinnosti, souhlasu subjektu údajů či oprávněného zájmu správce
Správce neprovádí v souvislosti se zpracováním osobních údajů žádné automatizované rozhodování, včetně profilování. Správce nezpracovává osobní údaje pro marketingové účely.
Za účelem ochrany a minimalizace rizika neoprávněného přístupu k osobním údajům Domov pro seniory Kubešova - Koutkova přijal organizační a technická opatření.
Dle okolností a v souladu s platnou legislativou a dalšími požadavky můžeme osobní údaje různými způsoby a z různých důvodů poskytnout následujícím kategoriím osob:
Žádostí subjektu údajů se správce bude zabývat při splnění následujících podmínek:
Whistleblowing_Informace na webové stránky.pdf
PODÁVÁNÍ OZNÁMENÍ PODLE ZÁKONA O OCHRANĚ OZNAMOVATELŮ
Domov pro seniory Třebíč, Koutkova – Kubešova, příspěvková organizace, se sídlem Koutkova 302, Třebíč, IČO: 71184538, zapsaný v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Brně, oddíl Pr, vložka 1436 (dále také „My“ nebo „Organizace“) jakožto povinná osoba dle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (dále také jako „Zákon“), si Vás tímto dovoluje informovat o zavedení vnitřního oznamovacího systému a zároveň vyzvat oznamovatele k podávání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému naší Organizace. Přínosem zavedení vnitřního oznamovacího systému je posilnění ochrany oznamovatele, jehož totožnost je chráněna, před odvetnými opatřeními ze strany Organizace. Totožnost oznamovatele nebude sdělena bez jeho výslovného souhlasu nikomu kromě příslušné osoby.
Níže v textu se dozvíte zejména:
a) Jaké jsou cíle ochrany oznamovatelů;
b) Jaké povinnosti má oznamovatel;
c) Kdo může být oznamovatelem a jak chrání Zákon oznamovatele;
d) Jakých jednání se má oznámení týkat;
e) Jaká oznámení požívají ochrany dle Zákona;
f) Jakým způsobem je možné oznámení učinit, kdo je příslušnou osobou k přijímání a vyřizování oznámení;
g) Jaký je postup po přijetí oznámení;
h) Jak jsou chráněny osobní údaje oznamovatele;
1. Jaké jsou cíle ochrany oznamovatelů
Hlavním cílem ochrany oznamovatelů dle Zákona je zájem na předcházení protiprávního jednání v rámci Organizace, podpora důvěry zaměstnanců v Organizaci, ochrana Organizace a její dobré pověsti, jakož i ochrana práv zaměstnanců, klientů a dalších osob.
Informovat o důvodném podezření na protiprávní jednání v Organizaci je právem, nikoliv povinností oznamovatele.
2. Jaké povinnosti má oznamovatel
Oznamovatel by vzhledem k okolnostem a informacím, které má k dispozici v době podání oznámení, měl mít pádný důvod se domnívat, že jím oznamované či zveřejňované skutečnosti jsou autentické a pravdivé. Nelze tedy oznamovat skutečnosti vědomě nepravdivé. Takovéto jednání může být sankcionováno.
Při získávání podkladů dokládajících oznamované skutečnosti se oznamovatel nesmí dopustit jednání, které by mohlo mít charakter trestného činu.
Oznamovatel by měl jednat ve veřejném zájmu a v dobré víře, že jím podávané oznámení se opírá o věrohodná fakta a skutečnosti.
Oznamovatel by měl být schopen identifikovat, jaké oblasti se protiprávní jednání týká a promyslet jaké ověřitelné informace o ohlašovaném protiprávním jednání může poskytnout. Rozsah a kvalita předkládaných informací mohou pozitivně ovlivnit způsob prošetření oznámení.
3. Kdo může být oznamovatelem a jak chrání Zákon oznamovatele
Oznamovatel je fyzická osoba, která oznámí či zveřejní informace o protiprávním jednání, které získala v souvislosti s výkonem práce pro Organizaci nebo jinou obdobnou činností (např. samostatnou výdělečnou činností, dobrovolnickou činností, odbornou praxí či stáží nebo jiným výkonem práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, jejímž předmětem je poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného obdobného plnění pro Organizaci). Takovou osobou tedy může být zejména zaměstnanec, uchazeč o zaměstnání, stážista, dobrovolník, odborný praktikant nebo jiná osoba, která je nebo byla s Organizací ve smluvním vztahu.
Vůči oznamovateli je výslovně zakázáno uplatňovat tzv. odvetná opatření, kterými se rozumí jednání nebo opomenutí v souvislostí s prací nebo jinou obdobnou činností oznamovatele, které bylo vyvoláno učiněním oznámení a které oznamovateli působí nebo může způsobit neoprávněnou újmu, například:
a. rozvázání pracovního poměru nebo neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou,
b. zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti,
c. odvolání z místa vedoucího zaměstnance,
d. snížení platu nebo odměny nebo nepřiznání osobního příplatku,
e. přeložení nebo převedení na jinou práci,
f. pracovní posudek neodpovídající skutečnosti,
g. neumožnění odborného rozvoje,
h. změna pracovní doby,
i. vyžadování lékařského posudku nebo pracovnělékařské prohlídky,
j. výpověď nebo odstoupení od smlouvy, nebo
k. zásah do práva na ochranu osobnosti.
Pokud by byl tento zákaz porušen a došlo k postižení oznamovatele odvetnými opatřeními, může využít prostředky nápravy, přičemž má rovněž právo na přiměřené zadostiučinění, byla-li mu odvetným opatřením způsobena nemajetková újma. Obdobná ochrana náleží rovněž tzv. dalším zapojeným osobám dle ust. § 4 odst. 2 Zákona.
Kromě zákazu uplatnění odvetných opatření má oznamovatel a tzv. další zapojené osoby právo na ochranu jeho totožnosti, a to prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému, přičemž oznámení zpracovává výhradně k tomu pověřená osoba, a v nepřítomnosti pověřené osoby její zástupce. Ochrana nenáleží oznamovatelům podávajícím vědomé nepravdivé, zlovolné oznámení.
4. Jakých jednání se má oznámení týkat
Oznamovatel je oprávněn činit oznámení, má-li důvodně za to, že v Organizaci došlo k protiprávnímu jednání. Protiprávním jednáním se rozumí jednání či opomenutí, jež je uvedeno v ust. § 2 odst. 1) Zákona, přičemž s ohledem na předmět činnosti Organizace může jít zejména o jednání či opomenutí, které:
l. má znaky trestného činu,
m. má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100.000,- Kč,
n. porušuje Zákon, nebo
o. porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti
i. finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů,
ii. daně z příjmů právnických osob,
iii. předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
iv. ochrany spotřebitele,
v. ochrany životního prostředí,
vi. hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
vii. ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
viii. ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,
ix. ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
x. fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.
Předmětem oznámení tak mohou být například protiprávní jednání v oblasti veřejných zakázek, porušení bezpečnosti práce nebo porušení ochrany osobních údajů.
5. Jaká oznámení požívají ochrany dle Zákona
Aby získal oznamovatel statut oznamovatele dle Zákona, a tedy příslušnou ochranu, je třeba, aby podal oznámení, jehož obsahem je důvodné podezření o skutečných či možných protiprávních jednáních dle odst. 4 tohoto informativního dokumentu, k nimž došlo nebo mohlo dojít v Organizaci.
Organizace výslovně upozorňuje, že oznamovatel by vzhledem k okolnostem a informacím, které má k dispozici v době oznámení, měl mít pádný důvod se domnívat, že jím oznamované či zveřejňované skutečnosti jsou autentické a pravdivé. Nelze tedy oznamovat skutečnosti vědomě nepravdivé. Takovéto jednání může být sankcionováno, přičemž se jedná o přestupek dle Zákona. Oznámením podle Zákona není část oznámení, která obsahuje informace: a) jejichž oznámení by mohlo bezprostředně ohrozit podstatný bezpečnostní zájem České republiky; podstatným bezpečnostním zájmem České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí 1. svrchovanost, územní celistvost a demokratické základy České republiky, 2. vnitřní pořádek a bezpečnost, včetně kritické infrastruktury a informačních systémů veřejné správy, 3. ve větším rozsahu životy a zdraví osob, 4. ochrana informací o veřejných zakázkách v oblasti obrany nebo bezpečnosti, ledaže je zadávání těchto zakázek upraveno předpisem Evropské unie, 5. plnění mezinárodních závazků v oblasti obrany, 6. významné bezpečnostní operace, nebo 7. bojeschopnost ozbrojených sil České republiky, b) o činnosti zpravodajských služeb České republiky, nebo c) jejichž oznámení by představovalo porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost duchovních v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo práva obdobného zpovědnímu tajemství.
Z oznamování jsou dále vyňaty určité typy informací uvedené v ust. § 3 odst. 1 Zákona, u kterých zájem na jejich ochraně převažuje nad zájmem na ochraně oznamovatele, v podmínkách Organizace půjde především o povinnost zachovávat mlčenlivost při
poskytování zdravotních služeb. Ohledně informací, jež jsou kryty mlčenlivostí a specifikovány v ust. § 3 odst. 1 Zákona (např. informace souvisejících s poskytováním zdravotních služeb), nesní oznamovatel činit oznámení.
Oznamovatel je oprávněn učinit oznámení ohledně informací, jež jsou kryty bankovním tajemstvím, smluvní povinností mlčenlivosti, povinností mlčenlivosti podle daňového řádu a povinnosti zachovávat mlčenlivost podle jiných právních předpisů upravujících práci nebo jinou obdobnou činnost, a to v případě, kdy má oznamovatel oprávněné důvody se domnívat, že oznámení je nezbytné pro odhalení protiprávního jednání.
Oznámení lze učinit i anonymně. Za anonymní je považováno takové oznámení, ve kterém oznamovatel neuvede své jméno, příjmení nebo jiné údaje, dle nichž by jej bylo možné identifikovat. Rovněž v případě anonymního oznámení je účelné sdělit telefon či email, jehož prostřednictvím se lze při zachování anonymity s oznamovatelem spojit. Nemožnost kontaktu s oznamovatelem může negativně ovlivnit prošetření oznámení. Oznamovateli, který podal oznámení anonymně náleží ochrana podle Zákona, jen vyjde-li jeho totožnost dodatečně najevo.
6. Jakým způsobem je možné oznámení učinit, kdo je příslušnou osobou k přijímání a vyřizování oznámení
K podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému může oznamovatel využít:
a) schránek pro příjem stížností, které jsou umístěny v budově Koutkova: schodiště u výtahu mezi částmi budovy B a C ve II. NP a III. NP; a v budově Kubešova: schránka pro příjem stížností za vstupními dveřmi u docházkové čtečky. Oznámení musí být umístěno v zalepené obálce s označením obálky „Whistleblowing – neotevírat, výhradně k rukám příslušné osoby“. Při nesplnění této podmínky nelze zcela garantovat utajení totožnosti oznamovatele nebo důvěrnost sdělovaných informací,
b) listinné oznámení, které je možné zaslat v zalepené obálce na adresu Organizace Domov pro seniory Třebíč, Koutkova – Kubešova, p. o., Koutkova 302, Třebíč 674 01, s označením obálky „Whistleblowing – neotevírat, výhradně k rukám příslušné osoby“. Při nesplnění této podmínky nelze zcela garantovat utajení totožnosti oznamovatele nebo důvěrnost sdělovaných informací,
c) e-mailovou adresu: whistleblowing@dpstrebic.cz, do e-mailu má přístup pouze příslušná osoba pověřená vedením agendy,
d) telefonní linku příslušné osoby 568 821 220 nebo 603 151 563. Telefonický hovor není zaznamenáván, zaznamenán může být pouze se souhlasem oznamovatele. O telefonicky podaném oznámení bude sepsán záznam, s následnou možností přepis ústního podání zkontrolovat, případě opravit a odsouhlasit podpisem oznamovatele,
e) osobní jednání s příslušnou osobou, jež je možno uskutečnit po předchozí domluvě termínu s příslušnou osobou na telefonním čísle: 568 821 220 nebo 603 151 563. Oznámení může být podle domluvy zaznamenáno na diktafon a následně přepsáno, nebo rovnou sepsáno do záznamu s možností zápis následně zkontrolovat, opravit a odsouhlasit podpisem oznamovatele.
Oznámení musí být určité a srozumitelné. Z oznámení musí být zřejmé, proti které osobě směřuje a jakého jednání se týká tak, aby bylo možné jej řádně prošetřit.
Osobou pověřenou Organizací k vedení vnitřního oznamovacího systému a příjímání a vyřizování oznámení je Mgr. Marie Horáčková, vedoucí ekonomického oddělení (dále také jako „příslušná osoba“). Osobou zastupující příslušnou osobu v nepřítomnosti je Naděžda Hospůdková, majetkový referent.
Příslušná osoba:
a) přijímá a posuzuje důvodnost oznámení podaného prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému naší Organizace,
b) navrhuje opatření k nápravě nebo předejití protiprávního stavu v návaznosti na podané oznámení, ledaže by tímto postupem mohlo dojít k prozrazení totožnosti oznamovatele nebo osoby podle ust. § 4 odst. 2 Zákona,
c) plní pokyny Organizace, ledaže ohrožují nebo maří výkon její činnosti podle Zákona,
d) postupuje při výkonu své činnosti podle Zákona nestranně,
e) zachovává mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděla při výkonu své činnosti podle Zákona, a to i po ukončení výkonu této činnosti, pokud Zákon nestanoví jinak.
Výše specifikovaná oznámení týkající se Organizace je možno podat také externímu řešiteli, kterým je Ministerstvo spravedlnosti ČR, a to těmito způsoby:
a) písemně na adresu: Ministerstvo spravedlnosti ČR, Vyšehradská 16, 128 10, Praha 2,
b) e-mailem: oznamovatel@msp.justice.cz,
c) telefonicky: + 420 221 997 840,
d) prostřednictvím zabezpečeného formuláře: https://oznamovatel.justice.cz/chci-podat-oznameni/.
Více informací naleznete na webové stránce Ministerstva spravedlnosti - https://oznamovatel.justice.cz/
7. Jaký je postup po přijetí oznámení
Je-li v oznámení uveden kontakt oznamovatele, příslušná osoba oznamovatele vyrozumí o přijetí jeho oznámení, a to do 7 dnů ode dne přijetí oznámení, ledaže
a) oznamovatel výslovně požádal příslušnou osobu, aby ho o přijetí oznámení nevyrozuměla,
b) je zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
Příslušná osoba může oznamovatele současně vyzvat k dalšímu objasnění skutečností uvedených v oznámení či k poskytnutí dodatečných informací a stanovit oznamovateli pro poskytnutí informací přiměřenou lhůtu. Skutečnosti uvedené v oznámení jsou ze strany příslušné osoby prověřovány, a to například formou interního šetření.
Postup příslušné osoby nesmí vést k ohrožení zájmu na ochraně totožnosti oznamovatele, případně dalších zapojených osob dle ust. § 4 odst. 2 Zákona nebo k ohrožení ochrany jejich osobních údajů. Příslušná osoba nesmí sdělit totožnost oznamovatele a dalších osob dle ust. § 4 odst. 2 Zákona bez jejich písemného souhlasu, ledaže je příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů. Poskytuje-li příslušná osoba informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci, je povinna o tom předem oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které je povinna informaci o totožnosti poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
Příslušná osoba je povinna posoudit důvodnost oznámení a písemně vyrozumět oznamovatele o výsledcích posouzení do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je příslušná osoba povinna oznamovatele písemně vyrozumět před jejím uplynutím, ledaže
a) oznamovatel výslovně požádal příslušnou osobu, aby ho o prodloužení lhůty nevyrozuměla,
b) je zřejmé, že vyrozuměním o prodloužení lhůty by došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
Zjistí-li příslušná osoba při posuzování důvodnosti oznámení, že nejde o oznámení podle Zákona, bez zbytečného odkladu o tom písemně vyrozumí oznamovatele.
Je-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba Organizaci navrhne opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu. Je-li oznámení podáno u příslušné osoby pověřené Organizací, pro kterou oznamovatel nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, navrhuje příslušná osoba nápravná opatření osobě, pro kterou oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nevylučuje-li to povaha věci. Nepřijme-li Organizace opatření navržené příslušnou osobou, přijme k předejití nebo nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření. O přijatém opatření Organizace neprodleně vyrozumí příslušnou osobu, která o něm písemně vyrozumí oznamovatele, ledaže jde o výjimky uvedené výše pod body a) a b).
Není-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba písemně vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v oznámení a z okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání protiprávního jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých informacích, a poučí oznamovatele o právu podat oznámení u orgánu veřejné moci.
8. Jak jsou chráněny osobní údaje oznamovatele
Informace o ochraně osobních údajů v souvislosti s podáváním oznámení dle Zákona naleznete na webové stránce www.dpstrebic.cz
9. Závěrečné informace
Pakliže budete mít jakékoliv dotazy k tomuto textu, můžete kdykoliv kontaktovat příslušnou osobu prostřednictvím emailu: ekonomka@dpstrebic.cz
Tento informační dokument k podávání oznámení podle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů je účinný ode dne 15. 12. 2023.
Třebíč, dne 15.12.2023
za Domov pro seniory Třebíč, Koutkova – Kubešova, příspěvková organizace
Mgr. Kamila Krupičková, ředitelka